Zakelijke kosten prive betaald

1
Goedendag,

Ik heb zakelijke kosten privé betaald. Als ik kijk op internet hoe dat geboekt moet worden zie ik dat dat via het memoriaal moet en ´Privé-opnamen en stortingen´ als tegenrekening gebruikt moet worden.
Als ik dit doe zie ik de kosten echter niet terug op de winst en verliesrekening.

Zou ik de kosten via de zakelijke rekening betaald hebben dan zal het wel op een 4 rubriek komen te staan en daarmee de winst en verliesrekening.

Klopt het dat in de eerste optie het wel ergens als kosten geboekt wordt? En wat is de reden dat het niet zichtbaar is op de W en V rekening?

Het kan zijn dat ik hier verkeerd in beredeneer hoor, maar ik was gewoon benieuwd.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groeten, Pim

Re: Zakelijke kosten prive betaald

2
pimvk schreef: 21 januari Ik heb zakelijke kosten privé betaald. Als ik kijk op internet hoe dat geboekt moet worden zie ik dat dat via het memoriaal moet en ´Privé-opnamen en stortingen´ als tegenrekening gebruikt moet worden.
Het is lastig je vraag te beantwoorden met de info die je geeft. Wat is bijvoorbeeld je rechtsvorm? Een bv heeft een eigen saldo. Bij een eenmanszaak is het saldo minder relevant, omdat je er toch altijd voor aansprakelijk bent.

Ik ga even uit van een eenmanszaak. Daarbij moet je van zakelijke uitgaven kunnen aantonen dat die zakelijk waren. Als je een factuur hebt en die staat op naam van je zaak, dan is dat meestal voldoende. Bij een boekhouding op basis van facturen kijkt de belastingdienst meestal niet hoe je die hebt betaald.

Soms is het niet zo makkelijk om aan te tonen dat een uitgave zakelijk was. Denk aan een lunch- of tankbonnetje. Om dan toch achteraf aan te kunnen tonen dat het bij het moment van aankoop om een zakelijke uitgave ging, kun je die betalen met een zakelijke rekening. Bij bedragen tot 100 euro (incl btw!) accepteert de belastingdienst dat ook als bewijs. Voor meer informatie kun je even de informatie rond de vereenvoudigde factuur opzoeken.

Je kunt het ook op andere manieren aantonen. Als je bijvoorbeeld een lunchbon met je privépas betaalt kun je even als aantekening in je boekhoudpakket aangeven met wie je lunchte, waarover het gesprek ging en waarom je dit zakelijk boekt. Als je met een klant zat en op dat moment ook een offerte hebt getekend, dan snapt de belastingdienst ook dat het gesprek zakelijk was.

Als het allang overduidelijk is dat de uitgave zakelijk was, bijvoorbeeld omdat je een zakelijke factuur met je privérekening hebt betaalt omdat je tijdelijk geen saldo had op de zakelijke rekening, dan is dat dus helemaal geen probleem en hoef je niets te corrigeren.