Advies Nodig voor Startend Administratiekantoor

1
Hallo allemaal,

Ik sta aan de vooravond van een nieuw avontuur: het opzetten van mijn eigen administratiekantoor. Na jaren in de horeca te hebben gewerkt, wil ik mijn oorspronkelijke vakgebied van accountancy en bedrijfsadministratie weer oppakken. Mijn opleiding in deze disciplines geeft me een goede basis, maar ik realiseer me dat de praktijk voortdurend verandert en dat ik wat bij te spijkeren heb.

Ik heb al stappen gezet, zoals het verkrijgen van een beconnummer en heb besloten om met Exact Online te gaan werken vanwege de groeimogelijkheden en de uitgebreide functionaliteiten. Ook heb ik mijn eerste klant al binnengehaald, een bedrijf in de horeca.

Nu loop ik tegen een paar vragen aan:

1. Grootboekinrichting: Hoe kan ik het beste mijn grootboeknummers inrichten? Ik vraag me af of ik uitgaven voor voedsel zoals vlees, kip en rundvlees apart moet sorteren, of dat ik beter algemene categorieën zoals inkoop eten, drinken en schoonmaak kan aanhouden. Wat zijn jullie ervaringen of adviezen hierin?

2. Jaarrekening deponeren:Bij mijn weten is het deponeren van een jaarrekening via Exact Online niet standaard inbegrepen. Heeft iemand ervaring met het voorbereiden van de jaarrekening in Excel om deze vervolgens te deponeren? Zijn er standaard templates die ik kan gebruiken of aanpassen?

3. Aangiftes: Voor de IB en VPB aangiftes twijfel ik tussen het gebruik van Exact Fiscaal en Nextens. Gezien ik een beginnend klein kantoor ben met beperkte middelen, welke zouden jullie aanbevelen? Ik zoek naar een oplossing die kostenefficiënt is maar ook ruimte biedt voor groei.

4. VPB Aangiftes & algemene Kennis: Mijn kennis over VPB aangiftes en het inboeken van de administratie is een beetje verwaterd. Zijn er specifieke handboeken of bronnen die jullie kunnen aanbevelen om me hierin weer wegwijs te maken?

Ik waardeer elke vorm van feedback, tips of persoonlijke ervaringen die jullie kunnen delen. Het is mijn doel om een solide basis te leggen voor mijn kantoor en mijn klanten de beste service te bieden.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Robbert

Re: Advies Nodig voor Startend Administratiekantoor

2
Robbertv71 schreef:1. Grootboekinrichting
2. Jaarrekening deponeren
3. Aangiftes
4. VPB Aangiftes & algemene Kennis
1. Wat is het voordeel om dit onder te verdelen? Ik zie alleen nadelen omdat je dit slecht kunt automatiseren (moet elke factuur handmatig lezen en rubriceren). Verwacht je er btw-verschillen in?
2. Hier kun je nog even mee wachten toch? Eerst eens kijken welk type klanten je krijgt? Kleinere bedrijven hoeven lang niet allemaal een volledige jaarrekening te deponeren. Al is Excel wel echt een slechte keuze. Je wil wel een volledige jaarrekening, lijkt me. 
3. Ook hier kun je nog even afwachten welk klantenbestand je krijgt? Met Exact Online kun je al heel veel zelf. 
4. De video's van Exact Online zijn normaal gesproken best goed. Misschien dat die ondersteuning je al ver op weg kan brengen? Daarnaast kun je ook altijd de BelastingTelefoon even bellen bij vragen.